מילון הייטק

בדרך לאקזיט הבא – מילון מונחי הייטק

משרדנו מאופיין בכך שמחד הינו גדול דיו על מנת לטפח גישה מקצועית ברמה הגבוהה ביותר במגוון נרחב של תחומי פעילות ומאידך אינו גדול מדי כל שניתן לשמר אווירה חמה כל חברת start up מתחילה מרעיון שנהגה בראשו של יזם. בשלבים הראשוניים והמוקדמים ביותר Bootstrap , היזם משקיע מכספו האישי על מנת להקים את מה שבהמשך הולך להפוך לחברת start up . זה השלב שבו קורם הרעיון עור וגידים. על מנת להמשיך להתפתח, צריך היזם לגייס לעזרתו סיוע בפיתוח והון ראשוני. הון ראשוני למיזם יכול להגיע ממספר מקורות. הכספים יכולים להגיע מחברים וקרובי משפחה (F&F),  או לחילופין, יכול היזם לחבור למשקיע ראשוני, אנג'ל (Angel) קיימת אפשרות של לקיחת הלוואת סייף (SAFE), שמכספיו יוכל המיזם להמשיך ולהתקיים ולגדול.

כספי ההשקעה המתקבלים מה F&F ומה Angels קרויים בדרך כלל כספי seed. בין אם היזם פועל לבדו, או כחלק מקבוצת מייסדים, המיזם מגיע לשלב בו הוא זקוק לסיוע חיצוני בפיתוח הרעיון/המוצר. כאן יש לשקול האם להתחיל לגייס כח אדם נוסף או לחבור לחממה, המציעה מסגרת תומכת לכלל צרכי המיזם בשלביו הראשוניים. יעבור פרק זמן מסוים עד שיבשילו התנאים ויתעורר הצורך בגיוס הון נוסף, כח אדם והקצאת משאבים נוספים למחקר ופיתוח.

זה השלב שבו על המיזם להתאגד כחברה, לשכור רואה חשבון ועורך דין לליווי שוטף בתהליך שידעו לתת מענה מקצועי לסוגיות המיסוייות, המוסדיות והמשפטיות העולות בשלב גיוס הכספים וייסוד החברה. לקראת שלב זה יש צורך בהכנה של תוכנית עסקית, שתוכל להתוות קווים כלליים ליזמים עצמם ולמשקיעים פוטנציאליים אודות אופק הפיתוח של החברה, לטווח הקצר ולטווח הארוך. התכנית העסקית תפרט מהי ההשקעה הנדרשת בשלב הנוכחי, מה צפי ההכנסות, מהו תמהיל ההוצאות, דרכי המימון, האם יש היתכנות כלכלית לרווח, מהי אסטרטגיית היציאה וכמובן מהי התשואה הצפויה על ההון.

חשוב להבין כי ככל שהרעיון הראשוני יהיה בשל, חדשני וייחודי, כזה שיש בו בכדי ליצור יתרון יחסי ביחס למתחרים (Competitive edge), כך תגדל האטרקטיביות של הstart up בעיני המשקיעים הפוטנציאלים. סבבי גיוס יגיעו בשלבים שונים לאורך חיי הstart up. למרות שלא בהכרח קיים מוצר מוגמר או רעיון מבוסס, הגיע השלב "לצאת לעולם" עם הרעיון ולהתחיל לגייס משקיעים גדולים יותר (אסטרטגי או פיננסיים), לצורך גיוס הכספים, במידת הצורך, יוכלו היזמים להסתייע בשירותיהן של קרן השקעות פרטית או קרנות הון סיכון edge.

סבב גיוס יוגדר כמוצלח לא רק אם המוצר המוגדר הוא איכותי וההיתכנות הכלכלית לרווח, מאחר ותמיד צריך לדעת לנצל הזדמנויות, בין אם מדובר בשיחת מעלית מהירה, מפגש בעל פוטנציאל, או פשוט השתתפות באירועים המתאימים. עם התקדמות המיזם, מועסק צוות מפתחים, וייתכן שהמייסדים החליטו להיכנס עם המיזם לתוכנית האצה. במקביל, יווצרו מגעים ראשונים עם לקוחות פוטנציאליים על מנת לחוש את התגובות בשטח מקהלי המטרה הטכנולוגיה שבפיתוח. על היזמים לבחון את קצב שריפת המזומנים על סמך התכנית העסקית והתקציב הנדרש להמשך. קצב שריפת המזומנים והתקציב יצביעו מתי יתעורר הצורך לצאת לסבב גיוס שני . במהלך המגעים עם משקיעים פוטנציאלים נוספים, יוכלו המייסדים להציג בפניהם תמונת מצב אודות ההזדמנויות הקיימות באמצעות מודל של ניהול הזדמנויות (Pipe line). כמו כן, ייתכן ותגיע דרישה מצד משקיעים פוטנציאליים לביצוע הערכת שווי לחברה. בשלב הבא, יעבור המיזם לשלב הצמיחה במחזור חיי הstart up המשכו של הליך הפיתוח יתלה, ימשיך ויתבסס בהתאם למשוב שיתקבל מלקוחות חדשנים (Innovators) ומהמאמצים הראשונים (early-adopters). אותם לקוחות ראשונים מייצרים לחברה הכנסה ראשונית, צנועה לרוב, ובהמשך הדרך יהיה כנראה צורך בסבב הגיוס הבא – סבב גיוס שלישי.

עם המשך הפיתוח, יגיע המיזם אל שלבי הבשלתו הסופיים. פעילות השיווק, המכירות והזדמנויות ההשקעה, יוכלו להדגים כבר Deal flow משמעותי. אם הכל ילך כשורה, והמיזם יצליח, בשלב זה, מבחינת מחזור החיים של הstart up, יימצא המיזם בשלב ה Late stage.

שלב ה Late sage הינו השלב שבו נמצאת החברה כאשר היא רחוקה 6-12 חודשים מאירוע כדוגמת הנפקתה או רכישתה. המייסדים יוכלו לגייס כספים מציבור המשקיעים בבורסה ולצאת להנפקת מניות ראשונית ובכך להפוך את החברה לחברה ציבורית. בהמשך יתייצב המיזם ויוכל להגדיר את עצמו כחברה בשלה ויציבה ותמצא למעשה בשלב ה Maturity במחזור החיים של הstart up. במידה והדברים ישתבשו בדרך אך עדיין תשאר תקווה שהמיזם יתאושש במידה ויצליח לבצע גיוס נוסף Washout round.

רשימת מושגים

  • שלב ההקמה של start up הממומן על ידי הון עצמי בלבד
  • אלמנט ייחודי במוצר, בשירות או במודל העסקי השייך לחברה ומעניק לה ערך משמעותי אל מול המתחרים שלה. כדוגמת: שימוש בטכנולוגיה חדשה וייחודית המאפשרת לצמצם עלויות ייצור, כוח עבודה מיומן מאוד, אפשרות להתגבר על חסמי כניסה קשיחים וכדומה.
  • ראשי תיבות של key performance indicators מדדי ביצוע מרכזיים לבחינת חברות וביצועיהן. מדובר על מדדים כלכליים ושאינם כלכליים, וככלל מדובר לרוב על יעדים אסטרטגים לארגון ולכן שונים מארגון לארגון.
  • ה Angels קרויים בדרך כלל כספי seed. בין אם היזם פועל לבדו, או כחלק מקבוצת מייסדים, המיזם מגיע לשלב בו הוא זקוק לסיוע חיצוני בפיתוח הרעיון/המוצר. כאן יש לשקול האם להתחיל לגייס כח אדם נוסף או לחבור לחממה, המציעה מסגרת תומכת לכלל צרכי המיזם בשלביו הראשוניים. יעבור פרק זמן מסוים עד שיבשילו התנאים ויתעורר הצורך בגיוס הון נוסף, כח אדם והקצאת משאבים נוספים למחקר ופיתוח.
  • חברה מצליחה עשויה למשוך חברות גדולות ומובילות מהתחום לרצות לרכוש אותה. במידה ותגיע הצעת רכש כדאית, קיימת סבירות שבסופו של תהליך מו"מ, החברה תמכר.
  • שלב בחיי החברה, בו היא למעשה עברה את תהליך ההבשלה והיא הופכת למאוזנת מבחינה תפעולית. כלומר היא מייצרת מכירות על בסיס סדיר וממצבת את עצמה כמתחרה שהלקוחות הפוטנציאליים מודעים לה ולמוצריה.
  • אומנות ׳השתלת או אזכור שמות׳ אנשים מוכרים בתעשייה או מפורסמים כחלק אינטגרלי משיחה, וזאת כדי לשוות לעצמך חשיבות גבוהה ולהראות שאתה מכיר את מי שצריך להכיר כדי להצליח.
  • מפגשים בין אנשים מרקעים שונים בתעשיה עם מכנה משותף למטרות של יצירת רשת חברתית מקצועית העשוייה להוביל לשיתופי פעולה והזדמנויות עסקיות.
  • סבב גיוס טרום ראשוני, לפני גיוס ה-SEED, בד"כ מגיע לפני שנבחנה לעומק התכנות הכלכלית של מוצר החברה.
  • מדד כלכלי להערכת עלויות השקעה, וכן להשוואה בין חלופות השקעה שונות. נהוג לחשב אותו באמצעות היחס בין רווחי החברה לעלות ההשקעה בה.
  • סבב גיוס אליו יוצאות חברות שאינן יציבות מבחינה פיננסית, נסיון גיוס כספים אחרון טרם ההכרזה על פשיטת רגל. כלומר, החברה ניגשת למשקיעים תוך הבנה שלא עמדה ביעדים. מבחינה טכנית, בשל הסיכון הגבוה שכרוך בסבבים אלה, במקרים רבים בעת מציאת משקיע חדש בסבב הגריפה, המשקיע מקבל את השליטה בחברה תוך דילול משמעותי במניות הבעלים הקודמים.
  • המונח מתייחס לתוכנית האסטרטגית למכירת המיזם, תוך הפקת רווח כלכלי מהמכירה. המשקיעים הפוטנציאלים יתעניינו באסטרטגיית היציאה של המיזם כבר בשלבים המוקדמים של המגעים בינם לבין היזמים.
  • המונח שאול מעולם הביולוגיה – מערכת אקולוגית. קהילה יזמית הפועלת באזור או במגזר מסוים תוך אינטרקציה, שיתוף פעולה והפרייה הדדית. המונח הוצמד למערכת ההיטק בישראל הפועלת תוך שילוב של האקדמיה, הצבא (8200), החינוך, התעשיה והחברה לצורך הפרייה הדדית והמשך ההתפתחות.
  • תהליך בחינת חברה לצורך בחינת כדאיות השקעה בה. התהליך מבוצע כדי לנסות ולהקטין את סיכון הרכישה. התהליך עשוי לכלול בחינה חשבונאית, משפטית, זיהוי מגמות עתידיות בפעילות החברה וכן זיהוי הזדמנויות וסיכונים עסקיים.
  • אירוע שבו נפגשים מתכנתים, מפתחים, מנהלי פרויקטים, אנשי טכנולוגיה ומוצר לשיתוף פעולה בפיתוח פרויקטים טכנולוגיים בנושא כלשהו ומקיימים למעשה מרתון פיתוח. המילה האקתון הינה שילוב של שתי מילים האק-תכנון יצירתי ומרתון, כלומר מרוץ של תכנון יצירתי. להבדיל מכנס, בהאקאתון בדרך כלל אין הרבה הרצאות ושיחות, והמשתתפים מתרכזים בעבודה בצוותים קטנים, שכל אחד מהם עובד על פתרון לבעיה שקשורה לנושא הכללי של ההאקאתון. הנושא יכול להיות טכנולוגי, למשל – פיתוח של יישומים בטכנולוגיה מסוימת, או נושא בעל עניין ציבורי או חברתי, לדוגמה, טכנולוגיות לחסכון במים. הנושא יכול להיות גם פונקציונלי, למשל – תיקון באגים באבטחה של תכנה מסוימת, הקמת אתר אינטרנט לתועלת הציבור או פיתוח תשתית טכנית לאירוע חברתי. האקתונים מתקיימים לרוב סביב נושא מסוים ולמשך מספר שעות או ימים, מפגישים לעיתים אנשים זרים אך מקצועיים ויוצרים חיבור ביניהם.
  • יחס פיננסי המצביע על יכולת התמודדות של החברה עם משברים בטווח הקצר, הוא נמדד כהפרש בין הנכסים השוטפים להתחייבויות השוטפות בחברה.
  • הון עצמי, מונח חשבונאי המייצג את חלקם של הבעלים במימון החברה בצירוף רווחים (או בניכוי הפסדים) שנצברו במהלך פעילות החברה. נהוג לחלקו להון מניות, קרנות הון ועודפים.
  • לקוחות המוכנים, תמורת תשלום מופחת לרוב, להשתמש במוצר שטרם הגיע לבשלות ולשמש שפני ניסיונות לטכנולוגיות חדשות שעדיין סובלות מתקלות. בכך ימצאו בחזית הטכנולוגיה ויהיו הראשונים לדעת.
  • לקוחות המוכנים לבחון מוצר חדשני אשר הגיע למידה של בשלות טכנולוגית המאפשרת לו לעבוד אולם פיתוחו לא הושלם במלואו.
  • הנפקה ציבורית היא פעולה בה חברה פרטית מציעה לראשונה את מניותיה למכירה לציבור. בדרך כלל חברה תצא להנפקה כאשר היא זקוקה להון למטרות התרחבות. כדי לבצע את מכירת המניות לציבור על החברה להוציא "תשקיף" בד בבד עם קבלת כללי דיווח חשבונאיים מחמירים, מתוך הבנה שיש צורך בשקיפות גבוהה אל מול הציבור, אשר צריך את מלוא המידע לשם ניתוח כדאיות ההשקעה. הנפקה ראשונית נעשית בד"כ בליווי חברת חיתום, אשר מגייסת את הכסף ההתחלתי.
  • גוף בעל יכולות טכנולוגיות ואדמיניסטרטיביות י המציע סביבת פעילות ליזמים מתחילים להקים חברה ולצעוד את צעדיה הראשונים (שלב ה-Seed). המסגרת מאפשרת מימון ראשוני, סיוע בניהול, שיווק ונטוורקינג עד שהמיזם יתבסס ויוכל לצאת לסבב גיוסים ראשוני. כלל התנאים הללו ניתנים בתמורה לבעלות חלקית על המיזם המתפתח.
  • אקסלרטורים מציעים תוכניות מוקצבות זמן לכמות מוגבלת של חברות. במסגרת התוכנית סטארטאפים יכולים ללמוד על אספקטים שונים בעולם היזמות – מבניית תוכנית עסקית ועד לשיווק ומכירות. לרוב כל מחזור של התוכנית מסתיים בערב שבו היזמים מציגים את הסטארטאפים בפני משקיעים על במה ומכונה Demo Day.
  • מודל המאפשר לנהל, להציג ולעקוב אחר ההזדמנויות הקיימות. ה Pipe lineיכלול רשימה של הלקוחות הפוטנציאלים או אנשי הקשר עמם נוצרו מגעים והפידבק שהתקבל מהם בדבר כוונתם להיות מבין החדשנים או המאמצים הראשונים.
  • מסמך המפרט את תנאי ההשקעה בחברה של משקיע. המסמך אינו סופי ומהווה שלב מקדים לחתימה על חוזה המחייב. דרישות המועלות במסמך תנאים ראשוני הינן בדרך כלל עבור בדיקות נאותות
  • מדובר על סדרה של פגישות הנערכות בדרך כלל במרכזים פיננסיים ברחבי העולם, שבהן ליזמים ניתנת ההזדמנות לדבר עם משקיעים פוטנציאליים. הסיבה הנפוצה ביותר לביצוע מסע חשיפה הינה לפני הנפקת מניות לראשונה לציבור. התהליך מאורגן פעמים רבות על ידי חתמים, שנשכרים על ידי החברות לסייע להן במלאכה זו. הליך זה משרת בדרך כלל את גיוסי הכספים שמבקשות החברות לבצע, משום שהוא מזרז את היכרות החברות עם סדרה גדולה של משקיעים פוטנציאליים. בדרך כלל ישתתפו ברוד שואו בכירים בחברה (כגון מנכ"ל או סמנכ"ל כספים), החתם המלווה אותם בתהליך ויועצים. מצד המשקיעים עשויים להיות נוכחים במפגשים הללו אנליסטים מבתי השקעות, מנהלי תיקי השקעות, מנהלי קופות גמל, מנהלי קרנות פנסיה, מנהלי השקעות פרטיים, בכירים בקרנות השקעה פרטיות וכיוצא באלה.
  • משקיע הרלוונטי יותר לשלבי המיזם המוקדמים. לרוב מדובר בכספים שמקורם ממשקיע פרטי או יזם בעל הון עצמי אשר מטרתם הענקת מימון לחברה הנמצאת בצעדיה הראשונים. ההשקעה הינה בעבור מניות בחברה או כהלוואה. העניין העיקרי למשקיע זה אינו בהכרח גובה התשואה הצפויה לו על השקעתו.
  • השקעה של יחיד או חברה המיועדת בעיקר למטרות צמיחה בכיוון אסטרטגי עתידי וגישה לטכנולוגיה ייחודית. משקיעים מסוג זה לרוב הינם גורמים פעילים בענף בו פועל ה start up .
  • סיכום המציג באופן תמציתי, חד ורהוט את המהות הטכנולוגית והעסקית של start up. המונח משקף את הרעיון שיש להעביר את הסיכום במשך זמן נסיעה במעלית. המונח נגזר מתרחיש של פגישה מקרית עם אישיות חשובה במעלית. אם השיחה בתוך המעלית בפרק זמן זה מעניינת ומציעה ערך מוסף, היא עשויה להמשך גם לאחר היציאה מהמעלית, להסתיים בהחלפת כרטיס ביקור או בקביעת פגישה עתידית.
  • סבב גיוס ראשון בד"כ, המגויס בשלב בו היזמים יכולים להציג תוכנית עסקית ובה תיאור המוצר של החברה, תוך הוכחת התכנות ראשונית לרווח כלכלי. שלב ה-Seed ידוע לרוב כשלב בעל סיכון כלכלי רב, אך ההזדמנות לתמורה במקרה הצלחה גבוהה אף היא.
  • סבב זה מתייחס לסבב הגיוס המרכזי הראשון של החברה, כחלק מסבב זה תכוון החברה להשקעה מצד קרנות הון סיכון.
  • הסבב השלישי של מימון בחיי חברה. בשלב זה מדובר כבר בחברה בוגרת הזקוקה למימון נוסף על מנת להתפשט ולהתרחב.
  • הקצב בו חברה מסיימת את המשאבים ההוניים שגייסה ממשקיעים. היחס מאפשר לחזות את סיכוייה של חברה לשרוד וכן מאפשר תכנון נכון של מחזורי גיוסי כספים. קיימות שיטות שונות לחישוב יחס זה.
  • כאשר חברה נמצאת בשלב זה, בדרך כלל תהיה החברה בשלבי הגדילה המשמעותיים ביותר שלה. לאחר שכבר שקיבלה מימון בסבבי גיוס קודמים (בדרך כלל סבב גיוס שני ומעלה) והחלו כבר להתהוות לה הכנסות מהמוצר או השירות שלה. זהו השלב המשמעותי ביותר במחזור החיים של החברה בו עלייה להציג קצב גידול אמיתי וצמיחה משמעותית במכירות.
  • שלב התחלתי והמוקדם במחזור החיים של הstart up. שלב שבו מבוצע סבב גיוס ראשוני על מנת להתחיל בפיתוח מודל ראשוני של מוצר, לגייס ולהפעיל צוות עובדים ולהתחיל לפעול בהתאם לתוכנית העסקית.
  • מסמך ניהולי המספק תמונה כוללת של העסק מבחינה שיווקית, טכנולוגית, תפעולית, כלכלית ועוד. הסיבה העיקרית להכנת תכנית עסקית היא ניתוח שיטתי ומסודר של העסק, לשם גיוס הון ושיתוף פעולה, בדיקת כדאיות מעמיקה ותכנון אסטרטגיה עסקית לעסק. התכנית העסקית מורכבת מחלקים מילוליים הכוללים הסברים ותיאורים על פעילות החברה והסביבה בה תפעל, קהל לקוחות פוטנציאלי, תיאור היתרון היחסי של החברה, ניתוח הזדמנויות ואיומים בשוק וכדומה. וכן חלק פיננסי המתאר את גובה ההשקעה הנדרשת, פרק הזמן הצפוי להחזר השקעה, שיעור התשואה על ההשקעה, תחזית הכנסות לשנים הקרובות וכד'.
  • הלוואת SAFE הינה הסכם בין משקיע לחברה שמעניק למשקיע אפשרות לקבלת הון מניות מהחברה במועד עתידי כאשר המחיר למניה לא נקבע מראש.
בודק...