חוזר נובמבר 2021 – הטבות מס במקום חוק האנג'לים – לתעשיות עתירות ידע

לאחרונה פורסם תזכיר חוק לעידוד תעשייה עתירת ידע, במטרה לעודד צמיחתן של חברות הייטק ישראליות אשר הקניין הרוחני שלהן רשום בישראל ומרכז פעילותן בישראל ולהביא להטבות מס נוספות. החוק יהיה תקף מ1 בינואר 2022 ועד 31 בדצמבר 2025 ויחליף את הוראות חוק האנג'לים שתוקפו פג בסוף שנת 2019.

  1. התיקון הראשון מקנה זיכוי ממס למשקיעים פרטיים אשר מבצעים השקעות בחברות הזנק בגובה של 25% מסכום ההשקעה, ובכך מוזיל את עלות ההשקעה בחברות אלה.
  2. התיקון השני מאפשר דחיית תשלום רווח ההון במכירה של חברה טכנולוגית, לבעל מניות אשר משתמש בחלק מהתמורה מהמכירה לצורך השקעה בחברת הזנק. בפועל, ההטבה הניתנת למשקיע אשר עומד בתנאים למתן ההטבה היא דחיית מס לתקופה משמעותית אם חברת ההזנק מצליחה, והשתתפות המדינה בהפסד אם חברת ההזנק נסגרת ללא הגעה למימוש רווחים.
  3. התיקון השלישי, מאפשר התרת השקעה במניות כהוצאה לצרכי מס, לחברה טכנולוגית גדולה אשר רוכשת שליטה בחברה טכנולוגית אחרת – זרה או מקומית. ככלל, לפי דיני המס השקעה במניות איננה ניתנת לניכוי באופן מידי, ותבוא לידי ביטוי לצרכי מס רק בהקטנת רווח ההון המשולם במכירת המניות. על פי ההצעה, בשונה מהכלל הרגיל, ברכישה אשר עומדת בתנאים המפורטים בסעיף, יהיה ניתן לנכות את עלות ההשקעה בשיעורים שנתיים שווים במשך 5 שנות מס לאחר השגת השליטה כנגד הכנסתה הפירותית של החברה הרוכשת. מאחר שתיקון זה עשוי לאפשר הטבת מס בהיקף משמעותי למספר לא גדול של עסקאות מוצע לקבוע כי ההטבה תינתן תחת מספר תנאים להבטחת תועלת המצדיקה את מתן ההטבה.
  4. מוצע מתן פטור ממס למוסד פיננסי זר על הכנסותיו מריבית, דמי ניכיון או הפרשי הצמדה, שמשלמת לו חברה טכנולוגית ישראלית כהחזר הלוואה בתנאים המפורטים בסעיף. קביעת הפטור המוצע תסייע בהורדת עלויותיהן של חברות טכנולוגיה ישראליות בגיוס אשראי ממוסדות פיננסיים זרים המתמחות במתן אשראי לחברות טכנולוגיות.
  5. מוצע לקבוע כי יוארך תוקף סעיף 92א לפקודה עד ה31.12.25, כך שתינתן ההטבה למשקיע בחברת מו"פ אשר הונפקה לראשונה בבורסה בישראל.

לסיכום מפורט עבור התיקונים הללו לחצ/י כאן.

בודק...