חוזר אפריל 2021 – פס"ד אמדוקס הגדרת המושג "ארוחה" לפי תקנה 15א לתקנות מס ערך מוסף

פס"ד דין זה דן בפרשנות המושג "ארוחה" שמוגדר בתקנה 15א לתקנות מס ערך מוסף.

רקע
חברת אמדוקס (להלן "החברה"), בדומה לחברות רבות במשק, מספקת לעובדיה ארוחות באמצעות חברת קייטרינג חיצונית. לצורך אספקת הארוחות, הקצתה החברה שטחים ייעודיים לתפעול מטבח, מכונות שטיפת כלים, חדרי קירור ואחסון וחדר אוכל, על מנת שחברת הקייטרינג תספק את שירותי ההסעדה בשטח החברה.
החברה לא ניכתה את מס התשומות הכלול בחשבוניות שקיבלה מחברת הקייטרינג שסיפקה ארוחות לעובדיה וכן לא ניכתה את המע"מ בגין הציוד עבור המטבחים וחדרי האוכל שרכשה.
מנגד, ניכתה החברה את מס התשומות בגין דמי שכירות ששילמה החברה לצדדים שלישיים וכן תשומות הקשורות בהפעלת המשרדים: חשמל, מים ודמי ניהול.

הטענות
המשיב, מנהל מע"מ, הוציא לחברה שומת תשומות בסך של כ-5 מיליון ש"ח. לטענתו המונח "ארוחה" המופיע בתקנה כולל את המזון שניתן לעובדים וכן את טובת הנאה הגלומה באספקת הארוחה וכוללת גם את התשומות העקיפות בגינה: חשמל, מים, דמי ניהול ושכר דירה וזאת ביחס של שטח מתחם ההסעדה מתוך השטח הכולל של משרדי החברה.

החלטת בית המשפט
בעניין מס התשומות בגין רכישת הריהוט והציוד שמשמש את המטבחים לאספקת הארוחות, קבע בית המשפט כי החברה אינה זכאית לנכות את מס התשומות.
מנגד, קבע בין המשפט כי ניתן לנכות מס תשומות בגין השטחים שהוקצו לחדר האוכל הכוללים דמי שכירות ואחזקה. ביהמ"ש מתייחס בקביעתו להגדרת המונח "תשומה" לפי תקנה 15א לתקנות מע"מ (*), וקבע כי התשומות היחסיות הקשורות למקום שהוקצה ע"י המעביד מתוך משרדי החברה לשם הכנה וצריכת הארוחות, דהיינו- דמי השכירות, מים, חשמל, דמי ניהול ואחזרת מבנה, אין מקום לראות אותן כ"תשומות בשל עובד" ולכן אין מקום להחיל על אותן הוצאות את תקנה 15א לתקנות מע"מ.
והמפעל לשם הכנה וצריכת הארוחות, דהיינו – דמי השכירות, מים, חשמל, דמי ניהול ואחזקת מבנה, אין מקום לראותן כ"תשומות בשל עובד"  ,ולכן אין מקום להחיל על אותן הוצאות את תקנה 15א לתקנות מע"מ וזאת לעומת מתחמים אחרים הקשורים למנוחה והעשרה שבגינם אין לנכות מס תשומות.
(*) תקנה 15א(ב) לתקנות מע"מ קובעת כי "מס תשומות שנתחייב בו עוסק על תשומה בשל עובדו אינו ניתן לניכוי אלא אם הוכח, להנחת דעתו של המנהל, כי התשומה נמכרה לעובד או ניתנה לו כשירות ..".

המונח "'תשומה בשל עובד", מוגדר בתקנה 15א(א) כ-"נכס או שירות כגון ארוחה, דיור, מתנה או בידור, המיועדים להנאתם, לתועלתם, לרווחתם או לטובתם של העובד או של בן-משפחתו".

בודק...