נובמבר 2023- מודל חשבוניות ישראל- מע"מ

 

מודל חשבוניות ישראל נועד לצמצם את תופעת החשבוניות הפיקטיביות הגורמת לנזק של מיליארדי שקלים לקופת המדינה מידי שנה.
במסגרת המודל, ובהתאם לחוק ההתייעלות הכלכלית נקבע כי החל מיום 1.1.2024, רשות המסים תנפיק מספרי הקצאה לחשבוניות מס באמצעות מערכת מקוונת.
מספרי הקצאה אלה יידרשו כתנאי לניכוי מס התשומות בעסקאות שמעל לתקרה שנקבעה בחוק (25,000 ₪ לשנת 2024), ובהתאם למתווה הרשום בחוק.

בשל מלחמת חרבות ברזל, רשות המסים הודיעה לציבור כי חשבוניות שנושאות תאריך 1.1.2024 עד 31.3.2024 יוכרו כתשומה גם ללא מספר הקצאה, ולפיכך ספק שטרם סיים להיערך למהלך, יהיה פטור מלבקש מספר הקצאה, ואינו חייב להודיע על כך לרשות המסים או ללקוחותיו.

 

רשות המסים פרסמה שאלות-תשובות בעניין המודל על מנת להקל על הציבור.
להלן מספר שאלות ותשובות מתוך הפרסום:

·        מהם העקרונות העיקריים של מודל חשבוניות ישראל, ומה נדרש מהספק ומהלקוח?
החל מה-1 בינואר 2024 בהתאם ל"בקשת הספק" – תנפיק רשות המסים לעוסקים מספרי הקצאה לחשבוניות מס. מבחינת הלקוח בעסקה, קיום מספר הקצאה על גבי חשבוניות המס הינו תנאי בסיסי לניכוי מס התשומות מכל חשבוניות מס שסכומה לפני מע"מ גבוה מהתקרה שנקבעה בחוק (לשנת 2024 – 25 אלף ₪ ובהמשך תרד התקרה עד לרמה של 5,000 ₪). מבחינת הספק בעסקה, במהלך שנת 2024 כל בקשה למספר הקצאה לכל חשבוניות מס תיענה אוטומטית בחיוב. בהמשך, ייבחנו הבקשות בהתאם לקריטריונים שנקבעו על מנת להבטיח כי מדובר בעסקת אמת.

·       האם שנת 2024 היא שנת פיילוט?

המושג פיילוט אינו קיים בחוק, ולפיכך יודגש כי שנת 2024 אינה שנת פיילוט אלא שנה בתפעול מלא על כלל העוסקים. הייחוד בשנה זו הינה העובדה כי בשנת 2024 כל בקשה להקצאה תיענה אוטומטית בחיוב.

·       איך הספק מבקש מספר הקצאה?
ניתן לבקש מספר הקצאה באחת משתי הדרכים הבאות:

1.     באמצעות תוכנת הנהלת החשבונות:
הפעולה תתבצע אוטומטית מהתוכנה, במהלך הרגיל של הפקת חשבונית המס, ובתנאי שהספק משתמש בגרסה עדכנית של תכנת הנהלת חשבונות שקיבל/רכש מבית התכנה. ממפיק החשבונית לא נדרש כל שינוי התנהלות לעומת המצב טרם החוק.

2.     בקשה שמוגשת עצמאית דרך יישום ייעודי שפותח ברשות המסים:
לאחר הזדהות ליישום, יש לכלול בבקשת ההקצאה את: מספר העוסק מורשה של הלקוח, הסכום לפני מע"מ, סכום המע"מ ומספר החשבונית עליה יירשם מספר ההקצאה. להחלטת מפיק החשבונית – ניתן לציין גם את פרטי העסקה.
מספר ההקצאה יינתן רק כאשר נתוני החשבונית "תקינים" כהגדרתם בדיווח המפורט (תאריך תקין, ספרת ביקורת של הלקוח, וכד').

·       האם לחשבוניות עצמיות נדרש מספר הקצאה?

חשבונית עצמית "נחלקת" לשני סוגים:

1.     לחשבונית עצמית "רגילה" שאינה קשורה לחוק החדש – אין צורך במספר הקצאה.

2.     החל משנת 2025, במקרים מסוימים רשות המסים תאפשר לספק לבחור בחלופת "היפוך חיוב" ולהעביר את חבות המע"מ בעסקה ללקוח. במקרה כזה, יוציא הספק ללקוח חשבונית עם מע"מ בשיעור 0% הכוללת מספר הקצאה, והלקוח יוציא חשבונית עצמית וידווח בדוח המפורט את מספר ההקצאה שנכלל ע"ג חשבונית ה"אפס" שקיבל מהספק.

·       האם וכיצד ניתן לקלוט את נתוני חשבונית הספק אל פקודת היומן אצל הלקוח?

יצרני התוכנה הוזמנו לפתח יישום באמצעותו יוכל מנהל החשבונות של הלקוח להזין אך ורק את סוג התנועה ואת מספר ההקצאה שעל חשבונית הספק, וכל שאר נתוני הכותרת בחשבונית יקלטו בפקודת היומן (לרבות תאריך החשבונית, סכום ההוצאה, סכום המע"מ, מספר האסמכתא וכד').

יש להתעדכן אצל יצרן התוכנה לגבי ההפעלה של יישום זה.

·       מה עושות חברות שפיתחו את התוכנה עבור עצמן (אינן לקוח של בית תוכנה מולו הרשות עובדת)?

גם חברות אלו נדרשות לבצע ההתאמות.

 

לצפייה בכל שאלות-תשובות כפי שפורסם ע"י רשות המסים לחצ/י כאן.

בודק...