עדכונים שוטפים- דמי ביטוח לאומי על הכנסות מהשכרת מקרקעין בחו"ל

רקע חוקי

סעיף 122א לפקודת מס הכנסה קובע כי יחיד רשאי לשלם מס בשיעור 15% במקום מס שולי על פי המדרגות הקבועות בסעיף 121 לפקודה, ובלבד שההכנסה מהשכרת דירת מגורים בחו"ל אינה מסווגת כהכנסה מעסק לפי סעיף 2(1)לפקודה.

סעיף 350 לחוק ביטוח לאומי קובע מהן ההכנסות הנחשבות פטורות מדמי ביטוח לאומי.
כחלק מהכנסות אלה נמנות הכנסות מדמי שכירות מחוץ לישראל שחלות עליהן הוראות סעיף 122א לפקודת מס הכנסה.

פסק הדין

לאחרונה, ניתנה פסיקה בעניין דינן של הכנסות מהשכרת מקרקעין מחוץ לישראל אשר אינן מגיעות לכדי עסק ושהיחיד בחר לשלם עליהן מס לפי סעיף 121 לפקודת מס הכנסה.
באותו מקרה, מדובר בתושב ישראל בעל אזרחות שוויצרית.

בבעלותו שלושה נכסי מקרקעין בחו"ל המושכרים למגורים, לאור שיעור המס החל בשוויץ על דמי השכירות בחר המבוטח לדווח על הכנסות השכירות בישראל לפי המסלול של סעיף 121 לפקודה, דהיינו שלא בהתאם לסעיף 122א.

בעקבות זאת, ביטוח לאומי הוציא לו שומת חיוב בדמי ביטוח בגין דמי השכירות, בטענה כי אלה אינם נכללים כהכנסות פטורות מדמי ביטוח לאומי לפי סעיף 350 לפקודת ביטוח לאומי.
בית הדין מפי השופט ע' איתם, קיבל את התביעה וקבע כי פרשנות דווקנית צרה  של המוסד לביטוח לאומי, לחייב בדמי ביטוח הכנסות מהשכרת נדל"ן בחו"ל רק מאחר ומוסו לפי מדרגות מס רגילות ולא לפי סעיף 122א לפקודת מס הכנסה אינה במקומה.

השופט הוסיף וקבע, כי הוא מוכן לקבל את הטענה לפיה בחירה במסלול של סעיף 121 לפקודת מס הכנסה מחזק את העובדה כי מדובר בהכנסה מעסק, אך המבוטח הצליח לסתור את החזקה ולכן יש לקבוע שהכנסותיו אינן חייבות בדמי ביטוח.

 

לסיכום
הכנסה מדמי שכירות מהשכרת מקרקעין מחוץ לישראל, שאינה הכנסה מעסק כמשמעה בסעיף 2(1 )לפקודה, פטורה מתשלום דמי ביטוח לפי סעיף 350(א)(7) לחוק, בין אם דווחה למס הכנסה במסלול הרגיל ובין אם דווחה במסלול המיוחד.

בודק...